Van Managua naar Panama City.
De rondreis door Nicaragua eindigt hier vandaag. We vliegen naar Panama. Naar het paradijs van de tax-specialisten. Tussen de twee landen Nicaragua en Panama ligt er Costa-Rica. De doortocht door dit land staat niet op het programma. Costa-Rica is een reisbestemming op zichzelf.
Opstaan voor de dag begint.
We hebben een vlucht op een zeer vroeg uur in de ochtend: 07.30 uur. Dit betekent opstaan rond 03.30 uur. Een ontbijt, t.t.z. een croissant met een bekertje koffie om 04.00 uur. We zijn ten slotte op verlof, op op reis zoals dat heet. Men moet er een beetje tegen kunnen. De verplaatsing naar de vlieghaven van 04.30 uur. Twintig minuten en 18 km verder staan we in de internationale luchthaven, Augusto Cesar Sandino, van Managua
|
Route Hotel - Airport Managua: 14 km |
Vlucht naar Panama.
Een zeer vroege vlucht: de vlucht is gepland op 07.25 uur met Copa Airlines, de luchtvaartmaatschappij van Panama. We vliegen met een B737-800. De afstand: 820 km en een vlucht van 1 uur 15 min. Weer 3 stoelen voor ons 2. Zetelverdeling: 3 - 3. Met Panama is er een uurverschil, waardoor we onze horloges 1 uur moeten vooruitzetten. UTC-5 in Panama, tegen UTC-6 in Nicaragua. We zijn nu 6 uur later in vergelijking met België. 12 uur in Panama betekent 18 uur in België.
|
Vlucht van Nicaragua naar Panama. |
Het is een kort vluchtje over 850 km en 1 uur 15 minuten tot Panama City. Het is een prachtige vlucht. Over het Nicaragua Lake waarin het eiland Ometepe met de 2 vulkanen, Concepcion en Madeiras, goed zichtbaar waren. Bij het naderen van Panama kregen we een uitstekend zicht op de grote sluizen nabij Colon. De sluizen die de verbinding maken tussen de Caribische zee en het fameuze kanaal. Maar de nadering van Panama City was fenomenaal. Vooreerst de Miraflores sluizen die het kanaal verbinden met de Pacific Oceaan. De skyline van Panama city met de vele torengebouwen was geweldig. Wat een contrast met Managua. Een gans andere wereld.
|
B737 van COPA Airlines |
We komen aan in Panama om 09.50 uur. De immigratie is gestoeid op de V.S. procedure. Een foto'tje, vingerafdrukken van de 4 vingers plus de duim, dit van beide handen, en een stom nutteloos papiertje invullen. Alles verloopt vlot, zelfs gratis, we hoeven geen entree geld te betalen. De lokale gids staat ons op te wachten en om 10.45 zijn we vertrokken voor een nieuwe verkenning in een voor ons nog onbekend land. Geloof me of niet, we hebben geen zwart dingens bij en ook geen zwarte papers.
City tour Panama City.
De eerste aanblik van Panama-stad is er een van verbazing en bewondering. Een skyline die je verwacht bij een grote Noord- of Zuid-Amerikaanse metropool, niet hier.
|
Skyline Panama city. |
Na New York en Chicago, heeft Panama City het meeste hoge gebouwen ter wereld, beweert men hier.
|
Moderne grootstad met 2 M inwoners. Prachtige skyline. |
Vele woontorens, hotels en kantoorgebouwen domineren het moderne stadsgezicht. Maar er is nog een ander gezicht, dat van het oude centrum.
|
HOBO groep in Panama City. |
Na de stadsrondrit een transfer naar het hotel. Dit zal voor de volgende 4 dagen onze vaste verblijfplaats zijn. We logeren in
Tryp Panama Cenntro hotel.
|
Panama. |
Een beetje geschiedenis.
Tijdens de stadsrondrit krijgen we van de gids een heleboel informatie vanaf het ontstaan van de land. We worden om de oren geslagen van weliswaar interessante gegevens, maar te veel om te onthouden en om hier neer te zetten.
|
Modern Panama city. |
|
Met zicht op het moderne gedeelte van Panama city. |
Stadsrondrit.
Bij de bouw van het kanaal is er natuurlijk een groot administratief centrum gebouwd. Hierin is het beheer, de financiële diensten en administratie gevestigd.
George Goethals
George Goethals was de zoon van Vlaamse immigranten uit Stekene. Hij was een officier en een civil engineer in het Amerikaanse leger. Hij werd aangeduid als chief engineer bij de constructie van het kanaal. Met groot succes. Hij realiseerde de bouw twee jaar eerder dan gepland! Afgewerkt al in 1914, terwijl gepland in 1916. Vlaamse ingenieurs! Hij kreeg de graad van Generaal-Majoor en was de eerste burgerlijke gouverneur van het Panama kanaal. Later werd er een brug tussen New York en New Jersey naar hem genoemd: de Goethals Bridge. De drie horizontale uitsteeksels op het memorial symboliseren de drie sluiscomplexen op het kanaal.
|
Goethals memorial in front van het Panama Canal Administratie building. |
Biomuseo
Dit museum met de rare constructie, afgewerkt in 2014, geeft een goed beeld van het ontstaan en de geschiedenis van het land en hoe de eerste bewoners dit bevolkt hebben. De Spanjaarden hebben er lelijk huisgehouden door hun dorst naar goud en slaven en onderwerping van de inheemse bevolking.
|
Biomuseo. |
Werelderfgoed Casco Viejo.
We bezoeken het oude centrum, het koloniale gedeelte. Een schril contrast met de wolkenkrabbers van het moderne gedeelte. Het oude centrum staat sedert 1997 op de Unesco werelderfgoedlijst. Sedertdien is de restauratie voortvarend aangepakt.
|
Ruïne, maar de boog is speciaal. |
Deze stevige boog was medebepalend in de keuze voor Panama als ideale locatie voor het kanaal. Voorheen was Nicaragua eveneens kandidaat. Maar doordat deze boogconstructie bestand bleekt te zijn tegen aardbevingen en andere verwoestingen werd Panama verkozen als ideale locatie voor de constructie voor het kanaal.
Restauratie
In het oude stadsgedeelte is er een enorme bedrijvigheid bij de restauratie van vele gebouwen. Panama city heeft veel geleden onder verwoestingen en de grote brand in 1624. Hotels en prachtige administraties bloeien terug in al de glorie.
|
Prachtige gerestaureerde bebouwen. |
|
Het witte gebouw wordt af en toe gebruikt door de president. |
|
Van de Airport naar het stadscentrum. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten