Nicaragua

Nicaragua

vrijdag 18 november 2016

Dag 12: Naar het oosten - Caribische zeekant.

Dagprogramma.
We steken het land over, richting noorden, naar de andere zijde, van Panama. Naar Colon, San Lorenzo en Portobelo aan de Caribische zee. Van oceaan tot oceaan is het een afstand van 100 km. De dagschema's blijven min of meer identiek. Dit wil zeggen, vroeg uit de veren om vroeg te kunnen vertrekken. Het vertrek van het dagprogramma is voorzien om 06.30 uur. Dus een half uur eerder de bel laten afgaan. Veel nachtrust was er dus niet bij. Enfin, we zijn er om een heel programma af te werken, en we zullen wel rusten als we terug thuis zijn.
Om 06.30 vertrokken met de bus, en 15 minuten later in het treinstation.
Panama Canal Railway 
We vertrokken om 07.15 om een uur later toe te komen in Colon. Tijdens de rit een koffie en pakketje snacks en veel andere bezoekers.
Trein in het station te Panama City.
Panama Canal Railroad.
Vanuit Colon aan de Caribische Zee naar Panama-City werd een spoorweg aangelegd, 60 jaar vooraleer het kanaal werd gegraven. Later werd de spoorlijn gebruikt om het transport tijdens de bouw van het kanaal te vergemakkelijken. De bouw ervan was minstens zo'n huzarenstukje als het graven van het kanaal 60 jaar later. De spoorlijn werd gebruikt door de goudzoekers die tijdens de goldrush een snelle en veilige tocht naar Californië verkozen. De route loopt over 86 km vanuit Colon aan de Atlantische Oceaan tot Panama aan de Pacific oceaan.
Treintraject tussen Colon en Panama-City.
De treinrit verliep naast het kanaal, het meer en een jungle-achtige natuurgebied. Hier en daar de grote boten op hun tocht door het kanaal.
Schepen varen doorheen het kanaal.

In de Panama Canal Train.
Colon sluizen.
Aan de kant van de Caribische zee is er het sluizencomplex van Colon. Bij de uitbreiding van het kanaal is er een tweede sluizencomplex gebouwd. Om naar San Lorenzo te rijden dienen we eerst over de gigantische sluisdeuren van de nieuwe sluis te rijden.
Nieuw sluizencomplex.

Containerschip heeft de sluizen van Colon verlaten , richting Pacific Ocean.
In de toekomst zal dit vermeden worden. Men bouwt een gigantische brug over de toegangsroute tot het kanaal.
Brug in opbouw over de toegang naar de sluizen langs de Caribische zee.
De oude sluis is afgesloten voor een of andere reden. Resultaat: terugkeren en een tweede keer over de sluisdeuren van het nieuwe complex.

Ferry 
Het is niet mogelijk om het kanaal, of de sluizen, over te steken. Als oplossing is er een ferrydienst. Hiermede kan men langs de Caribische zee, de toegang tot het kanaal overvaren.
Enkelen van de groep op de ferry. In de achtergrond een schip naar de oudere sluizen.

Op de ferry. Achter rechts, de oude sluis. Links de toegang naar de nieuwe sluizen.

Op de ferry. Achteraan de brug in aanbouw.
 Na de ferry overtocht is het iets rond 09.30 uur. en kunnen we verder richting San Lorenzo.
Ferry, met zicht op de sluizen.
Fort Sherman.
Het is een ware tocht door de jungle richting Fort Sherman en Fort Lorenzo. De yankees hebben tijdens hun verloren oorlog in Vietnam, hier een jungle nagebouwd met geïmporteerde planten. Dit om hun soldaatjes te leren overleven in de jungle. Halverwege is er een verlaten complex, genoemd Fort Sherman. het geeft een verlaten desolate en triestige aanblik. In de jaren zestig was hier het Jungle Operation Training Center gevestigd. Een legendarische plek waar Amerikaanse soldaten hun jungletraining kregen voordat ze naar Vietnam vertrokken. Leuk zijn de Coati Mundi beestjes die er leven en die komen schooien om aandacht.
Coati Mundi

Coati Mundi
San Lorenzo Fort.
Hoog boven de monding van de Rio Chagres liggen de resten van een der belangrijkste Spaanse verdedigingswerken aan de kust van Caribische Zee: Castillo de San Lorenzo. Dit fort is gebouwd om de toegang tot de handelsroute naar Panama-stad te bewaken.
Absoluut geweldig uitzicht over de Caribische zee bij Fort San Lorenzo.
Door vijandelijke schepen en Engelse admiraals werden er plunderingen georganiseerd en het fort in brand gestoken. De fundamenten zijn nog te bezoeken en het is een absoluut uitzicht over de Caribische kust, met het groene woud en de riviermonding. Sinds 1997 maakt de door Unesco op de werelderfgoedlijst geplaatste ruïne deel van het nationaal Park San Lorenzo.
San Lorenzo Fort hebben we gezien.
San Lorenzo Fort: de kanonnen.

Ferry.
Om 11.00 uur hebben we het gezien en keren we terug naar de ferry om de overtocht in omgekeerde richting te maken.

Portobelo aan de Caribische zee.
Toen Christoffel Columbus hier binnenvoer, was hij onder de indruk van de natuurlijke schoonheid en ligging aan de baai dat hij deze plaats doopte tot Porto Belo - Mooie haven. Volgens verschillende bronnen was dat in 1492 of in 1502. Wegens de strategische locatie met een goede bescherming door de heuvels aan beide kanten van de baai en het redelijk diepe water groeide de haven uit tot logistiek centrum op belangrijke handelsroutes.
Natuurlijke baai van Portobelo. Het restaurant is aan de baai gelegen.
Lunch in Casa Congo in Portobelo.
Het is nog een ritje van een uur vanuit Colon langs de prachtige kustlijn van de Caribische zee tot Portobelo.
Lunch in Casa Congo te Portobelo.

Restaurant Casa Congo in Potobelo.
Portobelo.
Kapers en ambitieuze admiraals vielen de stad herhaaldelijk aan. Om plunderingen te voorkomen werden er stenen verdedigingsmuren en uitkijktorens gebouwd. De tand der tijds heeft zijn sporen nagelaten. Wat nu rest, zijn de dikke muren, ruïnes van uitkijktorens en kanonnen. Er is een goede DVD met wat geschiedenis over de aanvallen, zeerovers, piraten, Spanjaarden en lokale bewoners die mede de geschiedenis van Portobelo bepaald hebben.
Portobelo baai.

Portobelo, het dorpje.
Christo Negro.
In de Iglesia de San Felipe staat het beeld van de Christo Negro, de Zwarte Christus, die door de Panamezen net zo wordt vereerd als de Maagd van Lourdes. De gebeden tot de Zwarte Christus werden verhoord en zou Portobelo gespaard hebben van een cholera epidemie.
Christo Negro - Zwarte Christus
Jaarlijks, op 21 oktober, gaan er gelovigen te voet van Colon naar Portobelo. Als boetedoening kruipen de gelovigen op handen en voeten kilometers ver over de straat naar de kerk. Ook krijgen ze heet kaarsvet op de rug gedruppeld, maar ze kruipen ongestoord verder.

Rit naar Panama City. 
De terugkeer is deze keer met de autobus. Het is van Portobelo, naar Colon en zo naar Panama City. Een daguitstap van bijna 12.00 uur. Aankomst in hotel, iets na 18.00 uur.
Traject: Panama City-Colon-San Lorenzo-Portobelo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten